En bit av Medelhavet nära dig sedan 1995

Grekiska kolgrillsbaren startades 1995 i Södertälje som en familjeägd restaurang med ambitionen att erbjuda kolgrillad mat året runt. Då kunde vi aldrig ana att konceptet skulle växa som en unik nisch inom branschen och att vi skulle bli en restaurangkedja. Att våra gäster uppskattar vår mat och det ökade intresset för kolgrillning inom branschen har möjliggjort att Grekiska kolgrillsbaren nu finns som en franchisekedja sedan 2002.

Den ursprungliga idén som vi inte ger avkall på är att servera fräsch och god grekisk mat tillagad på en levande kolgrill oberoende av årstid. Tanken är att genom en smakupplevelse väcka nostalgiska semesterminnen från Grekland och övriga Medelhavet till liv.

Det förtroende vi har fått från våra gäster och vår handfasta beslutsamhet kring våra grundläggande värderingar har möjliggjort en framgångssaga som både vi franchisegivare och våra franchisetagare är mycket stolta över. Till höger ser ni vår historia i korthet och nedan ser ni våra grundläggande värderingar.

I dag drivs varumärket Grekiska kolgrillsbaren av två dotterbolag, GK Franchising AB och GK Production AB, vilka ständigt utvecklar var sitt arbetsområde med visionen om att bli det givna varumärket för grekiska delikatesser på den svenska marknaden.

kingsMusa Yalcin (grundare och VD) tillsammans med Södertälje Kings herrlag (1997) i den
allra första Grekiska kolgrillsbaren.

 Gästnytta

  • Tillagningen av maten i våra öppna kök ger våra gäster en show och en förtroendefaktor
  • Inga onödiga e-tillsatser i våra maträtter
  • Kaloriberäkningar (15 rätter uppfyller gröna nyckelhållsmärkningen)
  • Halverat saltmängden i våra kryddor och marinader
  • Allergideklarationer finns tillgängliga i alla våra restauranger
  • Innehållsförteckning på vår basmenyn
  • Hänsyn till tillgänglighet för funktionshindrade (fick S:t Julian priset av Stockholmsstad 2007)
  • (Old news, men…) Rökförbud på våra restauranger tre år innan lagstiftningen kom

Våra mjuka värden

Kvalitet, Hygien & Service


Milstolpar i GKBs utveckling

1995
Grekiska kolgrillsbaren startar i Södertälje.


2002
Grekiska kolgrillsbaren blir till en franchisekedja.


2007
Grekiska kolgrillsbaren vinner S:t Julianpriset för att ha ”använt kreativitet, kunskap och god service för att göra våra lokaler tillgängliga för alla – oavsett funktionsförmåga”.


2009
Grekiska kolgrillsbarens centrala produktionsanläggning byggs för att säkra kvalitén i våra basprodukter och tillverkar idag många av de rätter som tillagas på restaurangerna.


2010
Produktionsanläggningen nomineras till ”Det stora matsäkerhetspriset” för landets mest kvalitetssäkra av branschmässan och får en hedersam plats bland de tre bästa.


2011
Grekiska kolgrillsbaren tar steget in i dagligvaruhandeln med Tzatziki by Grekiska kolgrillsbaren.

Grekiska kolgrillsbaren startar en process för att skilja sig ur mängden (läs mer om det till vänster) och antar visionen om att bli en rikstäckande kedja.